Strategija razvoja Slovenije 2014-2020
Ministrstvo
za gospodarstvo RS je v javno razpravo lansiralo Strategijo razvoja Slovenije 2014-2020.
Prisostvoval sem tudi na enem izmed posvetov na omenjeno temo v organizaciji
Ministrstva za gospodarstvo RS in odšel zgrožen. Dejansko je bil to shod
interesnih (cehovskih) skupin. Vsi prisotni so se oglasili v razpravi in »absolutna
zahteva« vseh je bila, da država mora nekaj narediti oz. z drugimi besedami
dati denar za nekaj. Paraziti so se po novem usmerili v zelene ideje in socialno
podjetništvo, obe področji sta v trendu in vse kar je zeleno in socialno se
sliši lepo, dejansko pa je vse po starem.
Sama strategija me je v prvi
polovici besedila pozitivno presenetila, saj predvideva več osebne odgovornosti
in (ekonomske) svobode državljanov SRS. Nekaj
pozitivnih utrinkov:
Str.
20: »Za zgodnejše osamosvajanje mladih
bomo ob ustreznih ukrepih za njihovo čim hitrejšo vključitev na trg dela...«
Str.
20: »Reformirali bomo zdravstveni sistem
in prenovili pokojninski sistem.« Tega še nobeni slovenski vladi ni uspelo
izvesti (menim, da tudi ni bilo iskrene želje), kozmetični popravki in zviševanje
prispevkov ne pomenijo reforme.
Str.
10-11 - poglavje 5 - Prioritetna področja
in kratkoročni ukrepi. Pozdravljam velike spremembe paradigme razvojnega
modela, ki bi lahko omogočile genezo novih delovnih mest z višjo dodano
vrednostjo (ter nižanje brezposelnosti in umetne zaposlenosti) in spremenile
paradigmo v smeri k večji aktivaciji in samoiniciativnosti državljanov ter
manjše odvisnosti od države oz. davkoplačevalskega denarja
Str.
10-11:
· »Izboljšati poslovno okolje, odpraviti administrativne ovire za dvig
podjetniške dejavnosti in kulture.
·
Povečati tuje neposredne investicije.
·
Umik države iz gospodarstva in izboljšanje
upravljanja podjetij.
·
Poenostaviti postopke umeščanja v prostor.
·
Izboljšati učinkovitost delovanja pravosodnih
organov.»
Str. 9: »Krepiti ustvarjalnost, inovativnost in
podjetništvo med mladimi, in spodbuditi zavedanje o pomenu in vrednosti lastne
iniciative ter kreativnosti, slovensko kulturno zavest in izražanje.«
Če
prisluhnemo klasičnim, samostojnim podjetnikom (takim, ki na razpravah niso
bili prisotni, ker verjetno nimajo časa za lobiranje za subvencije), vedno
poudarjajo enak koncept in sicer da ne želijo subvencij, temveč naj jim da
država zgolj pusti delati, da jih ne duši z nesorazmernimi obdavčitvami in
administrativno-birokratskimi bremeni ter da je zakonodaja jasna in stabilna
(se ne spreminja konstantno pod vplivom interesnih skupin).
Str. 12: Poglavje 5.2. Znanje in zaposlovanje - Poglavje je močno povezano s
trgom dela in naraščajočo brezposelnostjo ter negativnim trendom pri razmerju
med deležem aktivnih prebivalcev RS in deležem neaktivnih. So pa v poglavju precejšnja
paradigmatska nihanja – od centralno-planskega modela, ki trg dela prilagaja
potrebam šolstva, pa do fleksibilnega modela, ki izobraževanje prilagaja
potrebam trga dela. Modela sta seveda nekompatibilna.
Kar je omenjeno na strani 12, že obstaja v RS in ni učinkovito v
trenutni obliki (»Visoka izobrazbena
struktura mladih, Grozdi odličnosti v akademskem in industrijskem
raziskovanju,...«) – gre za že preživet centralno-planski model, po vzoru nekdanje
Sovjetske zveze, ki ni prilagojen potrebam gospodarstva in je sam sebi namen –
umetnemu zaposlovanju ljudi in prekrivanju statistične brezposelnosti (množični
študij z nizkim pragom zahtevnosti in negativno selekcijo profesorjev in
učencev).
Na strani 12 pa je zapisan zelo
pomemben cilj in sicer »Spremeniti
reguliranost poklicev in dejavnosti« in na strani 14 - »Dvig ključnih in poklicnih kompetenc, za odpravo neskladij med trgom
dela in izobraževanja in za boljšo povezanost med različnimi institucijami
(izobraževalnimi in delodajalci, kot so sistemi vajeništva, pripravništva,
mojstrstva, mentorstva,...)« ter »Prenova
izobraževalnih programov na vseh ravneh izobraževanja, ki bo prilagojeno
gospodarstvu in družbenim izzivom«, »Promocija
podjetništva kot pozitivne vrednote na vseh stopnjah izobraževanja.«, »Dvig
kakovosti terciarnega izobraževanja tako da bomo - Posodobili študijske
programe, ki bodo, med drugim lahko odgovarjali tudi na ključne družbene izzive
in ki bodo prispevali k dvigu deleža diplomantov naravoslovja in tehnike.«
Te ideje velja podpreti in predlagati konkretizacijo doseganja ciljev v
dokumentu.
Sodobno slovensko šolstvo in
preprečevanje problema bega možganov po sovjetsko
Prihaja
novo šolsko in študijsko leto in večkrat se spomnim na intervju
z ministrom za izobraževanje, znanost in šport Jernejem Pikalom v Delovi
Rdeči prilogi (20. 7. 2013, str. 4-6). Rdeče obarvani utrinki so v poševni pisavi.
»Minister
za izobraževanje, znanost in šport Jernej Pikalo je pred dobrim tednom z
rebalansom proračuna dosegel nekakšen kompromis, ki naj bi nekakovostnim visokošolskim
profesorjem z Vladom Miheljakom na čelu, ki po več kot 15 let ne objavijo
nobenega znanstvenega članka in ne premorejo resnih mednarodnih objav, imajo
prazne predavalnice in se ves čas svoje kariere prostituirajo slovenski
politiki visokemu šolstvu in znanosti omogočil preživetje.«
»Res pa je, da smo morali v skladu z
restriktivno politiko kar dosti načrtovanih zadev, zlasti investicije, dati
stran. Tega je bilo približno za 7,8 milijona evrov.« Vedno vse na račun investicij? Morda
je na podlagi izkušenj s slovenskimi gradbinci to celo blagohotno.
»Razen tega so letos v znanosti še
financirani centri odličnosti in kompetenčni centri. Ideja državnega zbora je
takrat bila, da bo znanost več denarja potrebovala naslednje leto…«
Znanost pravi, da ga nima…
To je naslednje, kar sem hotel reči. V
posebej težkem položaju so zlasti inštituti, ki ne sodelujejo v centrih
odličnosti ali kompetenčnih centrih, nimajo evropskega denarja, sodelovanja z
gospodarstvom ... Vsi humanistični in družboslovni inštituti so v posebej
težkem položaju, to sem tudi povedal v vladnih razpravah. Zato smo znanosti v
okviru proračunskih sredstev namenili dodaten denar. Seveda pa to ni dovolj. To
je bolj preživetje kot razvoj. Zdaj težko rečemo, da gre za razvoj. Ukvarjamo
se s tem, da ne gremo čez rob preživetja.
Ampak ali je skrajni doseg te države,
da poskrbi za preživetje svojega ideološkega aparata in volilne baze znanosti,
vsaj kratkoročno, hkrati pa znanstveniki in raziskovalci opozarjajo, da v
mnogih državah prav v težkih časih še posebno veliko vlagajo v razvoj?
Imate povsem prav, tekma je globalna.
Kitajska danes vlaga v raziskave in razvoj mnogo več kot ZDA. Nekatere evropske
države so v času krize zavestno dvigovale proračunska sredstva. Na eni strani
za znanost, raziskave in razvoj, na drugi za visoko šolstvo. Zato ker se
natančno zavedajo, da so ta področja generatorji razvoja in imajo največje
multiplikativne učinke. Mislim, da je bila zelo dolgoročna oziroma zelo
vizionarska ideja ekipe, ki je v tem ministrstvu delala v Pahorjevi vladi, da
je pridobila evropska sredstva za centre odličnosti in za karierne centre. Tudi
sicer je pri visokem šolstvu in znanosti bila dosežena proračunska rast. Zdaj
pa smo trenutno v situaciji, ko na žalost ne morem reči kaj drugega, ne moremo
nameniti več, kljub vladnemu posluhu. Predsednica vlade je, to lahko rečem,
razumela, da je znanosti treba dodati teh v peč potrebno zmetati dodatnih
7,3 milijona integralnih sredstev.
Od kod ste dobili ta denar? V okviru
proračunskih prerazporeditev oziroma prek pogajanj. Tovrstni
Golobičevski centri in raziskovanje so popolnoma neučinkoviti. Gospodarstvo,
zdravstvo in ostali ključni resorji nimajo nič od tega. Spomnimo se, kako so
sami sebe ocenjevali…«
»Na tiskovni
konferenci ste napovedali še osem milijonov proti begu možganov. Je to
denar, ki je na kupčku znanosti, ali je to neka mešanica med visokim šolstvom
in znanostjo?
Gre za šest milijonov. To
ni v tistih sedmih milijonih, o katerih sem govoril prej. Ta denar je namenjen temu, da preprečimo beg možganov.
Inštrument bo na voljo tistim, ki so bili v programu mladi raziskovalci in so
letos zaključili izobraževanje. Letos pričakujemo dvojno število mladih
doktorjev znanosti - tistih po starem programu in po krajšem bolonjskem. Absorpcijska sposobnost našega gospodarstva pa je nizka. Na
drugi strani pa je javni sektor glede zaposlovanja blokiran. Ne moremo si
privoščiti, da bomo najboljše doktorje izobraževali dobesedno za tujino. Zato
ta ukrep.
In kam boste dali te nove
doktorje znanosti?
K programskim skupinam.
Ali nameravate, kot mnogi v
znanosti predlagajo, ob pomoči kolegov v vladi najti denar za še en razpis
centrov odličnosti oziroma kompetenčnih centrov?
Da. Pripravljamo zadeve za
novo finančno perspektivo. Tako se Slovenija bori proti begu možganov z
umetnim zaposlovanjem in porabljanju davkoplačevalskega denarja, namesto da bi spremenili
delovno-pravno zakonodajo, znižali davke, umaknili politiko iz gospodarstva,
privabili tuje investitorje (privatizirali) in omogočili razvoj delovnih mest. Slovenija
raje konfiskacijsko obdavči kakovostne delodajalce in daje denar v neke programske
skupine in kompetenčne centre, ki so sami sebi namen. Prosto po Kardelju«.
»Mogoče zato, ker študentje nimajo več
staršev, ki bi se prišli razburjat, da jih je preveč v razredu, tako kot bi se
verjetno hitro razburili v vrtcu, če bi skupine povečevali ... To je seveda
bilo rečeno bolj v šali, a dejstvo je, da je v začetku študijskega leta vse
polno, potem pa se predavalnice začnejo prazniti.
»Študentsko delo je nekoliko povezano s tistim
socialnim korektivom po ohranjanju statusa študentov. Kakšno je vaše osebno
stališče v zvezi s tem? Se vam zdi, da študentje preveč delajo in premalo
študirajo?
»Ne moremo pa biti zadovoljni z zagotavljanjem
zaposljivosti diplomantov. Ali pri spodbujanju zaposljivosti sodelujete z vašo
ministrsko kolegico?
Sodelujeva. Žal smo v okviru EU, kjer
so v ta namen skupno namenili skozi okno vrgli šest milijard, dobili
borih devet milijonov evrov, kar je kaplja v morje. Instrumenti v okviru
aktivne politike zaposlovanja so sicer dobri. Bi pa jih seveda, če bi imeli več
denarja, nadgradili. Še dve ključni oviri sta: na eni strani je stanje našega
gospodarstva, na drugi pa neabsorbcija v javni sektor, ker je dejstvo mantra,
da imamo v javnem sektorju preveč zaposlenih.«
Vesela šola haha Za domovino s Titom naprej !
OdgovoriIzbriši