petek, 09. december 2011

NA PARLAMENTARNIH VOLITVAH ZMAGAL ZORAN JANKOVIĆ – POVOD ZA ZAČETEK PISANJA BLOGA


Na nedeljskih volitvah je zmagal Zoran Janković

Volilna udeležba je bila približno 65 % in močno dvomim, da je izmed teh 65 % upravičencev 95 % prebralo kakšen predvolilni program. Verjamem, da to ni lahko, saj ga nekatere stranke sploh niso imele (DESUS) ali pa je temeljil na krilaticah (SLS - spodbuditi gospodarstvo; odpiranje novih delovnih mest) brez »načrta izvedbe«.

Zelo sem zaskrbljen kaj bo z našo blaginjo.

Najbolj me skrbi, če bo Janković začel uresničevati svoj brutalni program (napoveduje 24 večjih investicij). Obetajo se nam megalomanske investicije in nadaljnje zatiranje svobodnega podjetništva in krčenje pogojev za ustvarjanje delovnih mest v privatnem sektorju, ki finančno vzdržuje javni sektor. Ne vem, kje naj bi vzeli denar, zadolževanje je postalo živalsko drago (7 % na obveznice), kar pomeni nad 8 % za banke in verjetno okrog 10 % za podjetja.

Obeta se nam tudi dvig DDV. Ideje o dvigu DDV brez znižanja drugih davkov (npr. DDPO) so popolnoma nesocialne. Namreč: zmanjšali bi se prihranki državljanov in podjetij, ki bi se zaradi višjih davkov preusmerili v pokrivanje proračunske luknje, namesto v osnovne življenjske dobrine državljanov SRS in investicij podjetij v razvoj. Dvig DDV bi najbolj prizadel revnejši sloj prebivalstva, saj je v dnevni porabi povprečnega državljana veliko fiksnih stroškov, kot so voda, komunalne storitve, elektrika, kruh in telefon. Poleg tega me zanima, če so finančniki v njegovem štabu naredili kakšne simulacije/ekonometrične študije, kaj pomeni dvig DDV za eno odstotno točko za proračun Socialistične Republike Slovenije. So pomislili, da so morda plače 160.000 oseb v slovenskem javnem sektorju vezane na inflacijo, ki bi jo povzročil dvig DDV? Kaj pa pokojnine? Kakor jaz vem, enako. Da ne omenjam škode gospodarstvu in zmanjšani porabi dobrin prebivalstva.

Seveda so višji davčni prihodki zaželeni, pomembni so za nabiranje političnih točk prek izpolnjevanja neskončnih želja interesnih skupin: subvencioniranje kulture, neaktivnih prebivalcev, manj razvitih regij, propadajočih podjetij. Kar pa ne izpade vedno dobro.

Verjetno ne bi bilo zgrešeno trditi, da bi dvig DDV povzročil obratni učinek in bi imeli v proračunu luknjo. Nekako tako govori Lafferjeva krivulja… Prekomerno zvišanje davčne stopnje ne vpliva pozitivno na razvoj gospodarstva in po navadi ravno obratno - znižanje davčne stopnje lahko poveča investicije in zaposlovanje in zloglasno gospodarsko rast, kar pa lahko poveča davčne prilive. (Pravilo velja za DDV, davke na dohodek in obdavčitev kapitalskih dobičkov in še kaj bi se našlo). Že zmerno znižanje davkov prevladujoči mediji označujejo kot obremenitev socialno šibkejših, zanima me, kje je praksa potrdila to trditev?  

Kaj bo z nepremičninami? Napoveduje zagon gradbenih investicij, kar je srhljiva napoved. Bo napihnjena cena kvadratnega metra v večjih mestih kot je LJ ostala? Do sedaj je bil Janković tisti, ki je preko kupovanja npr. neprofitnih stanovanj po tržni ceni vzdrževal brutalno ceno nepremičnin. V zameno je dobil donacije. S posojili bodo še večje težave in mladi bodo še težje prišli do nepremičnin.

V zdravstvu ne bo sprememb v dobro davkoplačevalcev in pacientov, saj je med podporniki liste tudi Dr. Kenda, ki bo zastopal interese zdravnikov in ne bolnikov. Brez zvez in denarja bodo zdravstvene storitve nedostopne in nam dejstvo, da je zdravstvo »brezplačno« ne bo nič pomagalo.

Poglejmo še primer »socialno usmerjenega podjetja« Ljubljanski holding, ki nima konkurence in preplačuje izdelke in storitve prijateljem, plačamo jih seveda davkoplačevalci. Komunala je v LJ živalsko draga in se še draži, mestni avtobus se draži iz 0,8 € na 1,2 €/vožnjo, kar pa je že kar zasoljena cena, kaj ne? Da ne govorimo o mestnem redarstvu, ki za moj okus ne dela reda, ampak gre za mestno inkasantsvo za ožemanje Ljubljančanov.

Janković napoveduje »kapitalsko krepitev največjih sistemskih bank, ki so posredno ali neposredno v državni lasti«. NLB bo še vedno molzna krava oz. bomo davkoplačevalci še naprej molzne krave.

Napoveduje »preoblikovanje KADa z glavno nalogo dokapitalizacije perspektivnih podjetij, ki zaradi nizkega kapitala nimajo dostopa do finančnih virov. Ne bodo prodajali državnih podjetij,…«. Torej poleg NLB, bo tudi vsa ostala družinska srebrnina ostala v rokah tranzicijskih dobičkarjev, kar pomeni slabše in dražje življenje nas - smrtnikov. Ostajali bodo protekcionizem, izolacionizem dokler bo možen ter ostale ideje Mencingerjanskega nacionalnega socializma. Tukaj verjetno edina svetla točka programa: ukinitev AUKN ne bo prinesla ničesar.

Bomo skupaj z Grčijo leteli iz EU ven in spet prevzeli stari »dobri« tolar in nam bo banka Slovenije spet odtegovala dobrine z nepotrebno inflacijo ob igračkanju s tečajem valute v korist nekonkurenčnih izvoznikov? Konsolidacija javnih financ in izvedba strukturno-varčevalnih reform bosta vprašljivi, če že, potem bosta diktirani s strani Bruslja.

Želim si seveda, da se scenarij ne bi uresničil, nisem pa optimist, bojim se, da se nam zelo slabo piše…

6 komentarjev:

  1. Hehe, se vidi, da nisi precej navdušen nad izvolitvijo Jankovića, kljub temu pa ostaja dejstvo, da je Slovenija v resni krizi - zvišuje se stopnja brezposelnosti, viša se javni dolg,... in mogoče je trenutek primeren za človeka Jankovićevega kova, ne pa človeka, ki ni mogel doseči niti enega soglasja s sindikati, katerega reforme so redno padale.
    Jankovićev koncept ali pa način razmišljanja niti ni tako napačen, saj je dejstvo, da se je prav s sesutjem gradbenega sektorja začela ena največjih kriz državi in s spodbujanjem investicij bi se stvari zopet lahko malce premaknile na bolje. Meni osebno je bil všeč njegov koncept razmišljanja v smislu, da Slovenija prejšnja leta rastla veliko hitreje kot ostala Evropa in zakaj zdaj pristajati na povprečje oz. se pač sprijazniti s tem, da je kriza povsod, pa naj bo še pri nas. Če ne drugega, gre za koncept, ki ne pristaja na status quo ali zgolj sanacijo, temveč razmišlja širše in višje, če bo pa uspešen, bo pa itak pokazal čas.

    OdgovoriIzbriši
  2. Globoko se strinjam z napisanim, da je Slovenija v resni krizi - zvišuje se stopnja brezposelnosti, viša se javni dolg in da zdaj ni čas za človeka, ki ni mogel doseči niti enega soglasja s sindikati in katerega reforme so redno padale. S tem, da je trenutek primeren za človeka Jankovićevega kova pa se res ne mora strinjati, sploh, če govorimo o zadolževanju, učinkovitosti in socialnosti.

    Janković je obupno slab manager, katastrofalno slab. Menim, da človek, ki kateregakoli projekta se loti, stane trikrat več kot na prostem trgu (ne govorimo samo o stadionu) in stroške krijemo davkoplačevalci in tip, ki naredi take dolgove (poglej porast zadolženosti Ljubljane v njegovem mandatu, še naši zanamci bodo plačevali njegove pozerske projekte) in pomisli na to ali je stadion dokončan in ali so bili delavci plačani (verižne reakcije bankrotov zaradi neplačevanja podizvajalcev) in kako se je brutalno zakalkuliral pri komercialnem delu stadiona in na akustiko stadiona, res ni dober manager. Ne moreš našteti enega uspešno zaključenega projekta iz njegovih rok. Poleg tega pa še uničuje trg nepremičnin, »ko dobiva donacije« in svojim forum 21 kolegom preplačuje kvadratne metre in s tem ohranja visoko ceno nepremičnih v prestolnici. Zelo socialno. Kot tudi njegove inkasantske nesorazmerne kazni v prestolnici.

    Predvsem zaradi njegovega stadiona, ki naj bi ga zgradil brez davkoplačevalskega denarja je imela Nova NLB lani približno 200.000.000,00 € izgube (Grep), letos pa samo že v prvi polovici leta vrgli 250.000.000,00 € v NLB, od tega približno 243.000.000,00 € davkoplačevalskega denarja, pa še vedno NLB ne mora normalno opravljati svojih funkcij, ker je zaradi Jankovićevih in ostalih tajkunskih posojil potrebna dokapitalizacije.

    No in ravno tega se bojim, njegovih investicij za zagon gradbeništva. Zopet bo vse preplačano in razliko bom plačevali davkoplačevalci, ne pozabi, tudi najrevnejši v SRS plačujejo davke. Brez zadolževanja se prenapihnejnega in nekonkurenčnega gradbeništva ne bo dalo dvigniti. Menim, da se je zadolževati po trenutnih obrestnih merah za takšne projekte, ki se ne bodo sami poplačali norost, poglej samo pribitke 7 %++. Saj veš, da je za spodbujanje državnih investicij, potrebno denar nekje vzeti in tudi Keynesjanksi model prekladanja iz enega žepa v drugega, se ni obnesel nikoli v zgodovini, samo poglej new-dealovske ZDA, Švedsko v Keynesjanksem času, EU 2008-2010, stvar ne deluje, centralnoplansko gospodarstvo ne deluje v praksi.

    Torej Janković je kljub »štangi« politike s krediti in izigravanjem prostega trga/konkurence (Mercator vs. Spar) pokazal zelo slabe rezultate. In prepričan sem, da bo še naprej deloval v korist svoje družine, svojih botrov (Forum 21 in ostali partijci) in prijateljev (razni gradbinski baroni tipa Hilda) in ne v korist navadnih državljanov SRS.

    Skratka menim, da to, kar ponuja Janković ni nič novega, ampak nadaljevanje zgodbe zadnjih 20 let: neučinkovito centralno-plansko gospodarstvo po vzoru Sovjetske zveze, sanacije bank in podjetij zaradi napačnih odločitev političnih in ekonomskih subjektov (v Sloveniji je to pogosto eno in isto) s strani davkoplačevalcev, izigravanje pravne države, neupoštevanje odločitev UVK in nadaljevanje monopolov in oligopolov. Torej drago in nesvobodno življenje in napihovanje novih balončkov.

    Dolgoročni sanaciji gospodarstva bi kvečjemu pomagalo več kisika, torej stimulativno davčno okolje, manj administrativnih ovir, močna pravna država in nesocialističen trg dela. Seveda nikakor ne nadaljnje brutalno zadolževanje po Jankovićevemu vzoru.

    OdgovoriIzbriši
  3. Ufff, ne mi o kaznih... Na Brodu so redno radarji na coni omejitve na 30 km/h. Vožnja 41 km/h, s toleranco znižano na 37 km/h - kazen 300 EUR in 3 pike!
    Najbolj se še strinjam s tem, da je potrebna razbremenitev gospodarstva. Ampak to so floskule, o katerih se govori že leta - o bolj fleksibilni zaposlovalni politiki, o znižanju obdavčitev tako plač kot kapitala.
    Si vedel to, da je nekaj let nazaj Forbes objavil lestvico najbolj obdavčenih plač (šlo se je predsvem za managerske plače) in prva na lestvici 25 - ih držav je bila Slovenija? Dejstvo je, da je Slovenija postala (pre)draga, zbirokratizirana država, katere večji del proračuna se porabi za plače v javnem sektorju in pokojnine. In kljub moratoriju na zaposlovanje, se javni sektor še vedno širi. Plus, da smo ena redkih držav, kjer je povprečna plača v javnem sektorju višja odpovprečne plače v gospodarstvu. Zame osebno je torej to eden največjih problemov - predraga država in upešano gospodarstvo, ki ga je, ob finančnih potrebah države in vseh socialnih transferjih, praktično nemogoče razbremeniti.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja, pri 1.250 € si že konfisciran z 41 % davkom, kot da bi bil največji bogataš.

    Kako potem lahko računaš na Jankovića, on vendar napoveduje dvig davkov in verjemi mi, a v javni sektor ne bo dregnil… Jaz delam v javnem sektorju, pa mi je jasno, da, če se privatni sektor krči (s smislu plač in delovnih mest), naj se krči tudi javni sektor. Predvsem pa bi morali biti plačani po učinkovitosti… Seveda se nihče ne upa dregniti v to (ogromno) volilno bazo -160.000 ljudi približno (SURS).

    OdgovoriIzbriši
  5. Napovedal je predvsem dvig DDV - ja, kar je naredila tudi Nemčija že pred časom - torej distribuirala reševanje državne blagajne na vse državljane.
    Resno verjamem, da ga ni junaka, ki bi si upal v teh časih dodatno obremeniti podjetja, Janković pa napovedal tudi mehkejša prestrukturiranja javne uprave in možne ukinitve prevelikega števila agencij in direktoratov.
    Javni sektor pa se kljub krizi v gospodarstvu širi tako s številom zaposlenih, kot z zahtevami vseh možnih sindikalni združenj, poleg tega pa je vprašanje, kdaj bo sploh sprejet interventi zakon, ki je ključen za zamrznitev plač v javnem sektorju. JJ je odsoliral nesprejetje interventnega zakona in nas tako do sprejetja spet zadolžil za nekaj 100 mio. In to je ena od stvari, ki manjka tej državi - manj soliranja in več kohezije v skupno dobro.

    OdgovoriIzbriši
  6. Rešitev proračuna, ki vsako leto po podatkih Ministrstva za finance pridela približno dve milijardi dolga seveda ni v dviganju katerekoli vrste obdavčitev (tudi trošarin), temveč v ukinitvi ali združitvi agencij in direktoratov in ostalih državnih organov, katerih funkcije se podvajajo oziroma je učinek zanemarljiv oz. negativen. Dvig davkov bi zelo verjetno povzročil obraten, torej nezaželen učinek: večjo luknjo v proračunu in dvig brezposelnosti. Ne verjamem, da se bo Janković resno lotil čiščenja teh uradov, do sedaj se še nihče ni izkazal.

    Zamrznitev plač ali kolektivno nižanje plač je lahko gasilski, kratkoročni ukrep, ni pa to dolgoročna rešitev. Menim, da bi bila dolgoročna rešitev ukinitev sistema kolektivnih plač in plačilo po učinku z jasno določenimi delovnimi pristojnostnimi in ciljanimi rezultati. Vsak cent nad 572 € bi moral biti pri vseh funkcijah v javnem sektorju variabilen. Delovna doba načelno nima veze z učinkom dela.

    OdgovoriIzbriši