Vlada je 13. 4. 2015 objavila
novi Nacionalni reformni program (NRP), ki naj bi kakor vem danes potoval v
Bruselj.
Poglejmo dokument malo pobliže po
poglavjih, ki so označena s krepkimi črkami. Citati iz NRP so zapisani v
poševnem slogu.
Uvod
V uvodu nas takoj razveselijo z odličnim
poznavanjem priročnika Samoupravljanje s temelji Marksizma.
Kljub velikemu padcu BDP v obdobju globalne finančne krize je Sloveniji
uspelo ohraniti eno največjih stopenj socialne enakosti v širših mednarodnih
primerjavah (NRP 2015: 1). Kako srce parajoče, padca gospodarske rasti in s
tem povezane stopnje razvitosti po letu 2008 še zdaleč nismo nadomestili v letu
2015, je pa tako prisrčno, da postajamo še bolj enaki v revščini in s tem sledimo
največjemu idealu socialistov vseh vetrov: enakosti v revščini. Zlobni jeziki
bi rekli, da imajo ostale države, ki so izvedle neoliberalne reforme (Estonija,
Slovaška) približno enake Ginijeve koeficiente kot RS, a to je zgolj zlonamerno
neoliberalno lapanje. Slovaško so v času slovenskega poskusa Mrkaićevih
liberalnih reform, slovenski mediji, levičarski politiki in sindikalisti
obsodili na životarjenje v revščini in akutni neenakosti. Zato v RS nismo
izvedli liberalnih reform z enotno davčno stopnjo kot na Slovaškem. Se kdo upa skočiti
spletno stran EUROSTAT in pogledati primerjavo Ginijevega koeficienta, ki je merilo
neenakomerne porazdelitve dohodka in premoženja in narediti primerjavo med
Slovenijo in Slovaško? Ste pogledali? Je Semolić faca? Je urednik mladine
Gregor Repovž faca? Je Danilo Türk faca? Je Ivan Svetli totalna faca? To so
bili namreč največji nasprotniki Mrkaićevih reform in razlagalci prihodnosti,
kako bosta Slovaško pojedli neenakost in revščina.
Ugodnejše makroekonomske pogoje mora Slovenija izkoristiti tudi za
nadaljevanje in krepitev strukturnih reform. To je edina pot, ki bo zagotovila
zniževanje primanjkljaja javnih financ in pogoje za postopno zniževanje
visokega javnega dolga. Velika sredstva, ki so bila vložena v sanacijo bančnega
sistema, morajo zagotoviti obnovitev financiranja gospodarstva ter investicij,
ki bodo zagotavljali multiplikativne učinke na celotno gospodarstvo in s tem
postopno krepitev blaginje prebivalstva. Pri tem je pomembna krepitev
odgovornosti posameznikov in institucij (NRP 2015: 1). Na srečo
neoliberalni konsenz™ ni zmagal in v nadaljevanju ni opisane nobene reforme,
pogojno zdravstvena, a v tem dokumentu nič zelo konkretnega.
1.1. Spodbujanje naložb
Investicije z multiplikativnimi učinki. V letih 2015 in 2016 se bodo
izvedle investicije v prometno in okoljsko infrastrukturo, projekte
informacijske družbe ter s področja zdravstva, tudi z izkoriščanjem sredstev iz
evropskih skladov (NRP 2015: 1). Zapisanega
ni k sreči nič konkretnega, kaj, kdo, kje s čigavim denarjem. A to ni potrebno,
Jože Mencinger Damjan je že pred časom izdelal študijo o multiplikativnih
učinkih drugega tira. Za manj razgledane si glede multiplikativnih učinkov
državno-planskega investiranja lahko pogledate npr. projekt TEŠ6 in Ljubljanski
stadion. Multiplikativne učinke so uspešno kvantificirali in si jih lahko
ogledate na spletni strani ZRSZ, MF in SURS (pozorni bodite na samo 118.099 iskalcev
zaposlitve, javni dolg, proračunski primanjkljaj, vredno pa je tudi vprašati za
mnenje kakšnega delavca iz Bosne, ki je prišel v Slovenijo opravljati delo, ni
pa vedel, da gre za neodplačno prostovoljsko delo namenjeno izgradnji
socialistične avantgardne nadstavbe.
1.2. Strukturne reforme
N srečo v tem poglavju ni
navedene nobene strukturne reforme. Malenkost po reformah diši že izvedeno
delovanje trgov proizvodov in storitev s premišljeno (de)regulacijo dejavnosti
in poklicev.
Slovenska realnost: reforme brez reformiranja
2.1 priporočilo 1: okrepitev proračunske strategije: odprava čezmernega
primanjkljaja in omejitev rasti dolga
Vlada si je zastavila cilj glede
na priporočila Evropske komisije: znižanje primanjkljaja sektorja država pod 3 %
BDP v letu 2015.
Na strani prihodkov je bilo za
leto 2015 uveljavljenih več ukrepov za uravnoteženje javnih financ; ohranitev
četrtega dohodninskega razreda, zvišanje stopnje davka na finančne storitve,
zvišanje stopnje davka na zavarovalne posle, zvišanja cene za enoto obremenitve
okolja z emisijo ogljikovega dioksida za 20 % ter povečanje učinkovitosti
pobiranja javnih dajatev.
Kaj pa stran odhodkov? Najpomembnejši ukrep na strani odhodkov za
2015 je dogovor o varčevanju v javnem sektorju, s katerim smo v dialogu s
sindikati omejili rast stroškov za plače v javnem sektorju (NRP 2015: 3).
Glede na to, da vemo, kakšen je bil dogovor med ministrom Koprivnikarjem in
sindikati, lahko rečemo, da na odhodkovni strani ne bo nobenih sprememb,
nobenih, torej se bo zgolj zategnil davčni vijak nad podjetniki in
davkoplačevalci.
Pokojninski sistem
Spremljanje učinkov pokojninske reforme kaže pozitivne učinke reforme
iz leta 2013 z vidika doseganja obeh ključnih ciljev; vzdržnosti sistema in
primernosti pokojnin. Ista cilja bomo zasledovali pri pripravi izhodišč za
reformo pokojninskega sistema po letu 2020 ter pri proučitvi potencialnih
destimulacij in spodbud za podaljšanje delovne aktivnosti starejših (NRP
2015: 4, 7-8). Neverjetno lepo, slovenski pokojninski sistem, ki mu hudobno
misleči neoliberalni misleci pravijo piramida oz. črna luknja ali pa pot v
revščino starostnikov, je premaknjena na leto 2020.
Prestrukturiranje bremena javnih
dajatev, vključno s posodobitvijo obdavčitve nepremičnega premoženja
O razbremenitvi gospodarstva oz.
po domače povedano plač, na veliko srečo nič besed. Zgolj uvedba davka na
nepremičnine kot dodatna obremenitev. To ocenjujem kot edino pravilno, sicer bi
lahko prišlo do demontaže socialne države oz. ta ne bi bila več potrebna, ker
bi bili dela zmožni prebivalci RS zaposleni.
Povečanje učinkovitosti pri
pobiranju javnih dajatev
Projekt uvedbe davčnih blagajn
predvideva, da bodo zakonski in tehnični pogoji za začetek uporabe davčnih
blagajn vzpostavljeni do jeseni 2015 (NRP 2015: 5). Davčne blagajne
predstavljajo obremenitev za gospodarstvo, kar je edino pravilno, kakšne
razbremenitve zaradi novih obremenitev bi bile seveda topoumne.
Okrepitev fiskalnega okvirja in
povečanje učinkovitosti javnih izdatkov
Slovenija bo za krepitev fiskalne
odgovornosti sprejela Zakon o fiskalnem pravilu, ki operacionalizira maja 2013
sprejeto ustavno zavezo po uravnoteženosti proračunov. Prav je, da je Slovenija
že dve leti v protiustavnem stanju, saj nismo neoliberalna Švedska, ki ima
uzakonjeno fiskalno pravilo.
Pospešena racionalizacija in večja
učinkovitost javnofinančnih odhodkov
K sreči to poglavje ne omenja
nobene reforme, zgolj nekaj administrativnih sprememb, ki so morda že v teku
kot so prenova sistema javnega naročanja, centralizacija upravljanja z
nepremičnim premoženjem države, centralizacija državnega informacijskega
sistema.
Vzpostavitev finančno vzdržnega
sistema dolgotrajne oskrbe
Na srečo nič konkretnega.
Zdravstvena politika
Ravno tako se bo nadaljevalo s
projektom skupnih javnih naročil v zdravstvu z razširitvijo obsega naročanja še
na medicinske pripomočke in medicinsko opremo. Intenzivno bomo začeli z
optimizacijo poslovanja bolnišnic zaradi zniževanja čakalnih dob, izboljšanja
likvidnostne situacije in izboljšanja njihovih zdravstvenih storitev … Priprava
celovitih reformnih predlogov, ki bodo vključevali strukturne spremembe v
zdravstvu v smislu boljše izrabe virov in zagotavljanja večje kakovosti,
varnosti in dostopnosti ter spremembe v vodenju in upravljanju ter financiranju
zdravstva (NRP 2015: 9). Centralno naročanje bi neoliberalci pozdravili, saj bi
več denarja ostalo za paciente, sicer pa veliko neznank kot da smo na začetku,
da postavljamo stvari iz nič.
2.3 Priporočilo 3: TRG DELA IN PLAČE
Aktivna politika zaposlovanja (Jamstvena
shema za mlade, Delovni preizkus za mlade 2015, Javna dela 2015), preprečevanje
dela in zaposlovanja na črno in še nekaj centralno planskih ukrepov po vzoru
nekdanje Sovjetske zveze. K sreči nič konkretnega o fleksibilizaciji trga dela,
socialni kapici in kakšni drugi razbremenitvi dela.
2.4 Priporočilo 4: BANKE IN BANČNI SISTEM
V Sloveniji deluje 17 bank, od
tega 7 v pretežnem tujem lastništvu, 3 hranilnice in 3 podružnice (NRP 2015:
13). Strategija ne predvideva konkretne spremembe, če investitorju ne ponudiš
večinskega deleža, je ponudba neresna in nezanimiva. Torej so vse besede odveč,
vse bo ostalo enako, politika bo ostala najboljši upravljalec bank, v katerih
tako ali tako ni nobenih težav (vsaj tako je izjavil največji slovenski
ekonomist Jože Mencinger leto pred sanacijo slovenskega bančnega sistema).
2.5 Priporočilo 5: NADALJEVANJE UKREPOV S PODROČJA DRŽAVNEGA PREMOŽENJA
Za upravljanje kapitalskih naložb
velja enak komentar kot zgoraj, več na tej povezavi. Večina podjetij v državni
lasti nosi namreč od leta 2015 oznako strateško ali pomembno, manjši del pa
portfeljsko. Kar po domače pomeni tujega nočemo, svojega ne damo. Več na tej povezavi.
2.7 Priporočilo 7: ZMANJŠANJE
POSLOVNIH OVIR
Nekaj administrativnih sprememb,
nobene predvidene reforme.
2.8 Priporočilo 8: UKREPI ZA BOJ
PROTI KORUPCIJI
Med ukrepi, ki so vključeni v prenovljeni program, so med drugim
priprava etičnega kodeksa za funkcionarje vlade in ministrstev ter ureditev
pravnih podlag za odpoklic posameznika z javne funkcije in prepoved opravljanja
javne funkcije, pa tudi učinkovit in pregleden nadzor nad delovanjem zbornic.
Načrtovani ukrepi so tudi na področju omejevanja korupcijskih tveganj v javni
upravi (dodatna usposabljanja zaposlenih v javni upravi na področju
integritete, vzpostavitev enotnega nacionalnega registra tveganj ter ukrepi na
področju javnih naročil. Preprečevanje korupcije in krepitev integritete se bo
moralo odraziti tudi v ustrezni posodobitvi sistemizacij, oblikovanju profilov
zaposlenih za izpostavljena delovna mesta in postopkih kadrovanja (NRP 2015:
21). Še vedno veliko možnosti za arbitrarne politične odločitve kaj je
koruptivno dejanje in kaj ni (vezano na storilca), torej za ohranjanje
revolucionarnega izročila NOB dobro.
Slovenski reformni program stavi
na tradicijo
Glede na to, da je zadnja otok
socializma republika Slovenija vezana na vpetost v mednarodne institucije EU in
kreditodajalce, gre pošta s tem dokumentom v Bruselj. Zanimiv eksperiment. V
Sloveniji, ki ta teden praznuje dan ustanovitve protiimperialistične fronte
(27. april), tak revolucionaren dokument slovenski mediji in politiki takoj
prodajo državljanom RS kot suho zlato, vprašanje pa je, če ga bodo kupili
bruseljski neoliberalci, ki so po funkciji in naravi krivični in najverjetneje
od Nacionalnega reformnega programa pričakujejo tudi reforme in ne samo
kozmetičnih popravkov. Pa saj je vseeno, Semolić pravi naj se ne oziramo toliko
na »Brisl«, bodo že oni še naprej skrbeli za delavske pravice in prvomajski
golaž.
Dajmo malo bolje pogledati naš dohodninski sistem. Načelno obstaja več dohodninskih razredov. Ampak.... kdor zasluži vsaj malo čez minimalca, na leto hitro bruto pokasira čez tistih pribl. 15 tisočakov (točne številke trenutno ne vem na pamet), kar ga uvrsti med "bogatunske prasce", ki padejo v (predkrizni) najvišji dohodninski razred. Ajde, zaradi krize so resda uvedli tudi "začasni" (pri čemer je zgolj vprašanje časa, kdaj bodo to besedo zbrisali) "krizni davek" oz. 4. dohodninski razred, ampak vanj spet pade le malokdo. Kar pomeni, da pravzaprav že imamo EDS. Je le ena lepotna napakica. V vzhodnoevropskih državah, ki so uvedle EDS, se le ta suče okoli 20%, pri nas pa znaša 41%.
OdgovoriIzbrišiSe strinjam, z 1.300 € plače si že bogatinski prašič in padeš v do leta 2012 najvišji dohodninski razred.
IzbrišiZanimivo je, da sindikalisti govorijo o revščini in podobnem, sami pa spadajo z neto plačami nad 2000 € med 10 % najbogatejših Slovencev. Nič nimam proti dogodkovnim razlikam in dobrim plačam, a govoriti eno, si izplačevati drugo, je pa hipokrizija. Da ne govorim o koristi sindikatov, ki so ko smo že pri tem pred 10 leti elegantno sesuli uvedbo EDS v RS.
Kot vidim, svoje zapise rad popestriš z raznimi sličicami srpokladivc, Marxa, Lenina, tovariša Krištofa itd. Morda bi občasno dodal še kakšno bolj "tehnično". Npr., k dokumentu, ki ga "recenziraš" v tem zapisu, bi kar pasala tale: http://www.gifbin.com/bin/052009/1242749315_bullshit_amplifier-detector.gif
OdgovoriIzbrišiLušno, hvala. Menim pa, da imava tukaj oviro, saj diplomanti Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani tehničnih stvari ne razumejo, že matematični izračuni prvega razreda osnovne šole jim delajo težave. Težko razumejo, da je 1 – 1 = 0. Torej 0 in nič več kot nič. Če poješ jabuk, ga ni več, to jim ne gre.
Izbriši