Uvod
Malo
pozno zaradi službenih obveznosti začenjam s serijo analiz ponudbe slovenskih
političnih strank za volitve v Državni zbor. Analize objavljam na podlagi
programov političnih strank in dosedanjega delovanja kandidatov in ostalih
članov obravnavanih političnih strank. Soočanj niti ne spremljam, TV nimam
doma, ker nočem prisilno plačevati naročnine za Cerar TV (ex RTV Slo 1). Prvi
kriterij je odnos do javnih financ in gospodarstva. Če omenjeni področji nista
»stabilni«, ni sredstev za ostale resorje kot so zdravstvo šolstvo itd.
Odločil
sem se, da bom pisal brez ironije, čim bolj neposredno, ker večina slovenskih
bralcev ironije in besednih iger ne razume. Torej kar pišem, je mišljeno
dobesedno.
Poudarim naj
še to, da to ni oglas oziroma promocija za katerokoli politično stranko.
Ponudba se mi zdi precej slaba in skoraj sigurno se tokratnih volitev ne bom
udeležil. Verjamem namreč, da je tržno gospodarstvo v kombinaciji z vladavino
prava (ki nikakor ne pomeni hipernormiranosti ali hiperreguliranosti) s
korektnim odnosom do okolja, prava pot. Dvomim, da bi katera politična stranka sledila
mojim preferencam.
Programska načela Cerarja
Mira je eno leto pisalo 80 strokovnjakov
Vidi
se, da so program pisali (z izjemo zdravstvenega resorja) razni javni
uslužbenci, med katerim prevladujejo zaposleni v hermetičnih akademskih
okoljih, ki se nikoli niso udejanjali v praksi, privatnem sektorju in na
kakršnihkoli operativnih funkcijah. Gre za klasično birokratsko stranko
namenjeno ohranjanju privilegijev javnih uslužbencev.
Program
je napisan popolnoma neustrezno, pri vsakem resorju sta rubriki »kako« in »kaj
(ukrepi za)«. pri vprašanju kako niso napisani načini za doseganje ciljev, temveč
neke splošne floskule, ki jih niti ni potrebno pisati, npr. »Zagotoviti večstranske
učinke vloženega kapitala v raziskave in razvoj.« To je cilj, ne pa opis
konkretnega načina kako doseči ta cilj. Pri rubriki »kaj (ukrepi za)«, bi tudi
pričakoval zapis kaj je potrebno storiti, oz. neke cilje, temveč so zopet neke
splošne floskule in krilatice npr. »Sistem za večjo preglednost poslovanja
športnih organizacij«.
Mimo
grede - SMC naj bi nastala iz gibanja civilne družbe, o tem civilnodružbenem
gibanju nihče ničesar ne ve.
Vzgoja in izobraževanje – praktično samo mlatenje prazne
slame, všečni slogani brez izvedbenega programa. Floskule kot so »Krepiti
vzgojno vlogo šol in vrtcev s sodobnimi pristopi poučevanja ter učenja« ali »Povečati
kakovost upravljanja in vodenja sistema vzgoje in izobraževanja ter šol« ne
povedo čisto nič, če ne vemo kako bodo to dosegli. Srh pa me spreleti ob misli:
»Razmejiti med javnim in zasebnim izvajanjem vzgojne in izobraževalne
dejavnosti.« Zakaj?
Visoko šolstvo - enako same floskule brez operativnega
programa, še enkrat srhljivka: »Razmejitev med javnim in zasebnim izvajanjem
višješolske in visokošolske dejavnosti.«
Raziskave in razvoj - zopet kup floskul, manjka bistvo –
kako povezati področje raziskovanja s potrebami gospodarstva in storitve, ki
jih organizira država, da raziskovanje ne bo več samo sebi namen, beri
namenjeno zaposlitvam raziskovalcev (tudi sam sem raziskovalec v JS, pa kljub
temu vedno želim videti praktično uporabno vrednost raziskave.
Šport – moje mnenje gre v smeri, da država
nima kaj početi na področju športa z izjemo vsega kar je povezano s športno
vzgojo v šolah. Vse ostalo je stvar posameznika in trga. SMC je daleč od tega.
Trg dela – kaj je delna socialna kapica? Če mene
vprašate so vsa področja, ki so pri SMC označena z »delno«, »do neke mere«, s
»če« obsojena na propad oz. pomenijo ohranitev trenutnega stanja. Vsem je
jasno, da je potrebno nekaj narediti proti begu možganov, ampak da kljub temu,
da je za levičarja dokaj pogumen zapisa »Spodbujati večjo prožno varnost z
namenom lažjega vstopanja in izstopanja iz delovnih razmerij«, to nikakor ni dovolj
oz. ni nič. Absolutno nič konkretnega, kot ni pri Cerarju nič konkretnega,
razen nasprotovanju iztrganja gospodarskih družb iz roke politike
(nasprotovanju privatizaciji). Seveda SMC ne pozabi prepisati nekaj točk iz
programa Golobičeve Zares, ki jih je že zares prepisala iz Kardeljevih
»učbenikov« o centralnem planiranju in samoupravljanju, npr. karierni inkubator
za pomoč inovativnim mladim po končanem izobraževanju kot dopolnitev dejavnosti
Zavoda RS za zaposlovanje, ki bo zagotavljal potrebno podporno infrastrukturo;
subvencije za nove zaposlitve v negi in skrbi za starejše, portal za svetovanje
pri izbiri izobraževanja v povezavi z možnostjo zaposlitve in spodbujanja
izobraževanja za deficitarne poklice,…« Torej zopet država ureja in odloča o vsem,
kljub temu, da je več kot očitno pri tem neučinkovita.
Socialni in pokojninski
sistem – nekaj
manjših sprememb, ki morda niti niso slabe, vendar brez pravih, večjih nujno
potrebnih reform. Zakonska ureditev dolgotrajne oskrbe, že, vendar kako, kdo jo
bo financiral? Spomnimo se, ko je Meningerjanec Kašeljević, ki je zdaj član SMC
podpiral Svetlikovo nereformo ZPIZ, ki jo je kasneje v 98,7 % neslavno prevzel
SDSov minister Vizjak.
Zdravstvo – tukaj čutim nekaj pozitivnih
vibracij, še vedno pa pogrešam v dobro zavarovancev razbitje monopolista ZZZS
in ureditev plačevanja storitev bolnišnic. Trenutno ZZZS brez nadaljnjega
(pre)plačuje vse račune posameznih bolnišnic - brez nadaljnjega, kar bolnišnice
izstavijo ZZZS plača, zdravstvena blagajna je prazna, pred kolapsom. Bomo
ostali brez osnovnih zdravstvenih storitev? Bojda je pri pisanja programa
sodeloval celo Alojz Ihan, ki ga zelo cenim kot enega vidnejših slovenskih
intelektualcev. Glede na to, da je operativec, da razume besedo konkurenca,
račun za storitve in kakovost storitev, sem pričakoval mnogo več.
Mladi – mešanica programa NSDAP (HJ) in
centralnega planiranja po sovjetskem vzoru. V naši domovini bo čedalje manj
lepo biti mlad. Vse kar do sedaj ni učinkovalo na enem kupu, ogromno denarja –
minimalen učinek - katastrofa.
Gospodarstvo – nadzorovana privatizacija? To mi
zveni znano, spomnimo se na Mercator, Pivovarno Laško itd. Sintagma pomeni –
neprivatizacijo oz. Mencingerjansko privatizacijo, da podjetje ali banka
ostaneta v lasti slovenskih »menedžerjev«, ki jih nastavilo politika. Neučinkovito
subvencioniranje ostaja. Vmes se prikrade kakšna dobra in dokaj konkretna
ideja: delna oprostitev plačila davka na dobiček ob reinvestiranju dobička v
investicije za razvoj.
Kmetijstvo in gozdarstvo – najmanj sporno področje, bralec
lahko dobi občutek, da se pokroviteljski odnos do kmetijstva spreminja. Nekaj dobrih
predlogov, npr. dolgoročno zmanjšati odvisnost od subvencij v kmetijstvu pri
proizvodnji varne in zdrave hrane.
Energetika – naslednji stavek pove vse, zopet
bomo pihali nepremičninsko-gradbeniški balon in metali denar nepremišljeno v
neke centralno-planske projekte – »Energetska sanacija stavb v državni,
občinski in privatni lasti za zagon gradbeništva in kreditnega potenciala bank.«
Miro Cerar: "Sporočam
vam, da bo vse po starem, slovenska družba ne potrebuje nobenih sprememb."
Nisem
se dotaknil vseh področij, so pa popolnoma vsa področja zapisana na enak način,
neke splošno znane in večinoma sprejemljive floskule (npr. zmanjšanje
brezposelnosti) brez konkretnih ciljev in opisa načina izvedbe in financiranja,
pomešane s sovjetskimi centralno-planskimi idejami.
Ocena stranke
Ocena
1 pomeni, da spremembe ne bo oz. da je reforma zamišljena čez palec ali
katastrofalno zanič. Ocena 5 pomeni, da se na obravnavanem področju obeta znaten
premik (vsaj razmišljanja) v drugačno, bolj obetavno smer. Splošno usmeritev stranke deklariram na osi: levo/desno/liberalno.
Privatizacija
in umik politike iz gospodarstva
|
Pokojninska
reforma
|
Reforma
trga dela
|
Reforma
šolstva
|
Reforma
visokega šolstva
|
Zdravstvena
reforma
|
Uveljavljanje
vladavine prava
|
Poudarjanje
ideoloških tem*
|
Insolvenčna
zakonodaja
|
Kmetijstvo,
gozdarstvo
|
Splošna
usmeritev stranke
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
3
|
2
|
4
|
1
|
4
|
levo
|
*druga svetovna vojna,
istospolno usmerjeni, verouk v šole, cigani,…
Program
torej nikakor ne ponuja, kako si je SMC zamislila rešiti ključne probleme in
izzive slovenske družbe: pokojninsko reformo, reformo trga dela, vpletenost
države (politike) v gospodarstvo, brezposelnost s poudarkom na mladih,
odhajanje najbolj produktivnih (mladih) kadrov v tujino, reformo šolstva, ki je
odtrgano od trga dela, zdravstveno reformo in sistemsko korupcijo. Kar je
dobro, je praktična odsotnost poudarjanja ideoloških tem.
Preteklost Cerarja Mira
Sin
Zdenke Cerar, podpredsednice LDS, ki je bila odgovorna za divjo privatizacijo v
devetdesetih (po domače metanje v predal papirjev, ki so kazala na gospodarski
kriminal). De mortuis nil nisi bonum bom sicer rekel, vendar se od dejanj svoje
matere nikoli ni distanciral. Glede na poudarjeno etičnost, bi to mogel storiti.
Da ne omenjam njegove vloge stalnega zunanjega sodelavca odvetnika Mira Senice
in obsežnega poslovanja z državo (svetovanje), ki sicer ni kaznivo dejanje, je
pa vedno na meji moralno spornega, vedno!
Še
preden je »ugledni pravnik« začel v enem samem mediju z osebno volilno kampanjo
(nastopi itd), so mu režimski mediji »izmerili« tretjino glasov, kar je v našem
proporcionalnem volilnem sistemu ogromno. Zanimivo, ko se je lani pojavila
ideja o njegovem mandatarstvu, je bil odziv javnosti komaj izmerljiv. Kdo ga je
izbral? Tudi zdaj se ne trudi preveč in mu po poročanju režimskih medijev in
režimskih merilcev javnega mnenja podpora eksponentno raste.
Zaključek
Takoj
ko sem videl listo sodelavcev Mira Cerarja, med katerima je kup ex LDS kadrov
in dva Mencingerjanska ekonomista Aristovnik (vredno prebrati kako je pred leti
v svojih kolumnah njegovo intelektualno inferiornost razgalil Mrkaić) in
Kašeljević, ki si je drznil izjaviti, da prodaja Telekoma ogroža nacionalno
varnost, sem vedel, da gre za klasično birokratsko stranko.
Iz Cerarjevega
programa lahko konkretno izvemo zgolj to, da se stranka Mira Cerarja zavzema za
ohranjanje trenutnega stanja v Sloveniji (nasprotovanje privatizaciji,
ohranjanje javnih sistemov in močne redistribucije, ki jo izvaja politika). Sploh
ne vem zakaj je bilo potrebno pisati predvolilni program, lahko bi napisali
samo nobenih sprememb in bi bila stvar rešena.
Bolje
bi bilo, da bi bil tiho, kot da bi
nenehno poudarjal, da je intenzivno sodeloval pri oblikovanju pravne države kot
jo imamo danes od vsega začetka, vemo pa kakšno hiperregulirano klientlistično neučinkovito
kloako, ki se mu reče slovenski zakoni in slovensko pravosodje, imamo.
S SMC bi šli
absolutno nazaj v devetdeseta, ko so politiki veliko govorili in nič povedali,
ves svet je šel naprej, mi pa smo ostajali v socialističnem raju klientelizma. Repriza
gradualizma, Drnovškoizma.
Hm, hm... Sem brala povzetke programov strank, pa me nobeden od programov ne prepriča. Noben od njih ni dovolj "desen" oz premalo zagovarja umik države iz gospodarstva, razbremenitev podjetji, itd... Obljubljajo floskule, ki so neuresničljive - torej razbremenitev podjetji, neprivatizacijo državnih podjetji v kombinaciji z zvišanjem socialnih transferjev, kar je glede na videno in na prazno državno malho popolnoma neuresničljivo. Torej, ostajam zvesta svojim levim načelom, kar se svetovnega nazora oz. kot ti praviš kulturnega boja tiče in bom zopet volila levico, na volitve pa grem, ker smatram, da je to moja dolžnost in obveznost (kakor klišejsko se to pač sliši).
OdgovoriIzbrišiTorej ocenjuješ, da so vsi programi dokaj podobni kar se tiče gospodarstva, ker ne predvidevajo umika države iz gospodarstva in zato raje ker je vse ostalo enako voliš na podlagi manj pomembnih stvari kot je strpnost itn.?
OdgovoriIzbrišiTako nekako, ja. Nobeden od programov se mi ne zdi prepričljiv. Mogoče je res še najboljši od Ljudmile, s katero pa sva si po ostalih nazorih milje stran, tako da bom ostala zvesta levici, ki mi je pač nazorsko bližje. Se v bistvu strinjam s tabo, da žal ni "žlahtne" desne oz sredinske stranke.
OdgovoriIzbrišiSlovenski politični trg in tudi na splošno Slovenija očitno nujno potrebuje stranko, ki bo zagovarjala tržno gospodarstvo in se hkrati ne bi dotikala ideoloških tem in bila strpna do priseljencev in homoerotično usmerjenih. Neko liberalno stranko v vseh pogledih.
OdgovoriIzbrišiCerar je v gospodarsko-finančnem pogledu nacionalni socialist, pravzaprav nima nekih izdelanih programskih izhodišč, Ljudmila (NSI) ima super program, vendar ni preveč naklonjena ideji, da bi dva moška posvojila dete, verjetno pa ji tudi minareti ne dišijo. Mislim pa da do tujcev ni nestrpna za razliko od slovenske mainstream politike in nekaterih izvenparlamentarnih strank (PS, SD, SLS, DESUS, SDS, ZAB, SNS, Združena Levica, Solidarnost), ki so do tujcev sramotno nestrpni, kar se seveda pozna na naši blaginji.
Slovenčki. Sedaj pa zares volite za novo nepolitično stranko LISTO LDS no CMERARJEVO LISTO. Če kučen pravi, da nima nič on prste vmes, potem pa RES ZARES ZA CMERARJA. ha ha ha Kučen že ne laže. ha ha ha
OdgovoriIzbrišiSlovenčki. Sedaj pa zares volite za novo nepolitično stranko LISTO LDS no CMERARJEVO LISTO. Če kučen pravi, da nima nič on prste vmes, potem pa RES ZARES ZA CMERARJA. ha ha ha Kučen že ne laže. ha ha ha
OdgovoriIzbrišinisi levičar saj nisi cepec ha ha ha
OdgovoriIzbrišiTa cmerar je navaden kučanov pudelj.
OdgovoriIzbriši